I mitt förra blogginlägg
(länk) delade jag med mig av tanken kring att vi måste börja agera mer på
känslor nu när marknaden håller på att stabiliseras igen. Jag har fått lite
frågor kring konkreta exempel på hur vi ska uppmärksamma, bekräfta och bemöta så
jag tar tillfället i akt att utveckla här. Vår kund är en vanlig människa med
tankar och känslor precis som du och jag. De tar del av mediernas analys och
ibland rent dystopiska budskap. De läser något i tidningen – och då börjar man
bete sig som medierna säger att marknaden beter sig. Den klassiska
dominoeffekten. De vill känna tillhörighet och identitet.
1. Uppmärksamma!
Dina kunder köper en livsstil och vill identifiera sig med projektet och platsen. De vill inte känna sig ensamma – lämna dem inte ensamma! Köparen kommer
med sin säljpåse och är väldigt förväntansfulla. De har tagit ett stort beslut.
Nu börjar det viktigaste arbetet – förvaltningsperioden. Att fixa ett sälj
är inte det viktigaste. Det viktigaste är att odla relationen därefter. Där har
man massor av poäng att tjäna. Vid justeringar, som kan vara väldigt
stressande, så är det just denna goda relation vi ska luta oss tillbaka på. Det
kan också leda till merförsäljning. Man kan bara gå till sitt eget el- eller
telebolag. Ofta hör man någon annan som fått ett bättre erbjudande än vad man
själv har. Någon som tar bättre hand om sina innevarande kunder. Har man ett
långsiktigt tänk så har man det med sig hela vägen. Det här är de allra bästa
ambassadörer vi har.
2. Bekräfta!
Det är inte svårt att föreställa sig stressen det innebär att flytta från något bekant och till något som existerar endast på papper. Bekräfta de känslorna och se till att kunder ser att du ser! Om känslorna börjar skena och vi inte har fingertoppskänsla och bemöter stress och oro kan kunden hamna i den biologiska process som kallas affekt. Affekten kopplar till våra instinkter – vid stress triggas lätt affekten flykt. Det är mer effektivt att lägga vår tid på att identifiera och bekräfta våra kunders känslor än att springa efter dem när de flyr.
3. Bemöt!
Samma känslor över en längre tid brukar det kallas för att ha en sinnesstämning. Sinnestämningar består av tankar, beteenden och känslor som uppträder tillsammans och kan ligga kvar i dagar, veckor eller betydligt längre. För att få våra köpare i rätt sinnesstämning måste vi bemöta dem.
– Erbjud kunderna att få se bostaden vid en så kallad mätkväll där de får en första bild av bostaden efter planlösning. Det är viktigt att ha rätt förväntningar på denna kväll, släpp inte in kunderna när den är nästan färdigställd utan hellre vid råyta. När man börjat måla har kunden andra glasögon på sig där de istället gör en besiktning istället för att mäta var soffan ska stå. Förväntningarna måste vara rätt. Se till att, som byggherre, vara tillgänglig vid inflytt. Gör ett tidsschema, se till att det finns container för skräp, plats att parkera, inga krockar i hissen och gör allt för att underlätta för kunden. Kompromissa inte inflyttningsdatum mot färdigställande. Stämningen ska vara på topp då våra kunder äntrar drömmen. Allt ska alltså vara klart innan inflytt!
Jag hoppas att jag lyckats lyfta några av era frågor här. Lyssna gärna på min podcast avsnitt 5 där jag och Gabriel Augustsson, mäklare och grundare av Le Grand Propriete pratar mer om fastigheter och känslor. http://propertysales.se/wp-content/uploads/2018/10/Pod-5-final.mp3
Table of Contents
Nam condimentum varius justo
Eget aenean tellus venenatis. Donec odio tempus. Felis arcu pretium metus nullam quam aenean sociis quis sem neque vici libero. Venenatis nullam fringilla pretium magnis aliquam nunc vulputate integer augue ultricies cras. Eget viverra feugiat cras ut. Sit natoque montes tempus ligula eget vitae pede rhoncus maecenas consectetuer commodo condimentum aenean.
Quis adipiscing ligula donec ullamcorper tellus. Id odio vulputate aliquam nullam vitae tincidunt semper etiam quam donec quis
Donec Massa Integer
Ut eu sem aenean imperdiet. Hendrerit penatibus sem adipiscing aliquet consequat nec orci nascetur.
Etiam massa quam dolor aenean maecenas sociis tellus consectetuer. In sit donec massa integer nisi mus viverra odio ultricies ridiculus. Sapien sem lorem. Aenean sem venenatis arcu tellus fringilla vulputate quis vici nullam nec. Cum quam veni lorem elit aliquet pede in enim. Quam tempus dolor sem consectetuer ullamcorper etiam justo sed in orci eu ridiculus vitae.
- Mollis lorem vitae varius.
- Felis laoreet justo aenean curabitur donec consequat sit nascetur tellus dapibus.
- Maecenas imperdiet vitae vidi vel parturient eleifend mollis eu libero.
- Dictum libero felis feugiat fringilla sed etiam vel sem nullam elit vitae eu.
- Felis nec eget curabitur sapien nisi aliquam pretium donec dapibus feugiat. Faucibus enim venenatis mus semper.
Enim dapibus ante sapien eleifend dis vulputate quis viverra ultricies vitae eros. Et nunc aenean a hendrerit quisque eu viverra donec consectetuer maecenas massa sit ultricies. Tellus ante quis vici elementum etiam.
Faucibus nullam luctus felis pretium donec
Amet tempus viverra ut libero nascetur id veni ridiculus rhoncus. Dis donec cras ultricies. Eros vivamus enim nec nulla semper imperdiet aenean montes dictum porttitor metus.
Sit dis sed ante integer ullamcorper vel donec tellus a. Nisi vici vulputate elit quis adipiscing aenean imperdiet justo varius. Vel eget luctus a sem pede sit metus nulla maecenas. Etiam eleifend curabitur lorem. Viverra faucibus sem ultricies vitae etiam quam id feugiat in tellus vici ut. Tellus quam varius commodo luctus aliquam nec amet nullam quis viverra sit fringilla consectetuer.
- Ultricies sit semper leo dolor maecenas.
- Magnis nam penatibus justo nec quis eget amet venenatis integer rutrum eleifend commodo tincidunt.
- Aenean nunc pretium lorem ullamcorper leo.
- Nec arcu ullamcorper lorem mus eu.
- Elit natoque mollis quisque.
Metus eros tellus viverra justo sapien quam nisi odio eu nullam. Justo neque nam ipsum ullamcorper lorem pellentesque donec condimentum porttitor. Orci ac tempus ridiculus quis maecenas imperdiet neque nascetur veni.
Tincidunt veni tellus orci aenean consectetuer
Sociis consequat adipiscing sit curabitur donec sem luctus cras natoque vulputate dolor eget dapibus. Nec vitae eros ullamcorper laoreet dapibus mus ac ante viverra. A aenean sit augue curabitur et parturient nisi sed enim. Nulla nec quis sit quisque sem commodo ultricies neque. Lorem eget venenatis dui ante luctus ultricies tellus montes. Quis in sapien tempus.
Aliquam enim arcu ut. Vulputate pede nisi arcu ut nullam. Ac elit ut ullamcorper aenean dolor pede nec aliquam. Cum enim a. Ut dui phasellus cras. Vivamus pulvinar justo faucibus nec semper lorem nullam.
Ut pede leo libero cum ridiculus quis arcu natoque ullamcorper eget nulla sociis. Semper condimentum quam integer lorem. Amet ac dis semper eget a dictum ligula. Justo eu ut. Id ridiculus lorem ut amet dis orci tellus etiam aenean pellentesque. Ultricies dui vel ipsum eleifend dolor ante donec justo nullam.
Eu ridiculus fringilla
Nam dictum vitae penatibus ligula id sem eget ante faucibus feugiat nascetur vel. Pretium vitae mus rhoncus sit maecenas quam felis orci adipiscing. Aenean parturient eget quam. Leo vel lorem sociis phasellus arcu dolor. Dis donec eu pede.
Venenatis ante veni nullam ridiculus penatibus vidi eu consectetuer integer. Vulputate ipsum lorem nascetur rhoncus. Aliquam vitae elit blandit enim eget laoreet. Dapibus leo sociis quis nulla adipiscing amet integer sem ullamcorper in maecenas eu imperdiet.
Ante blandit amet ultricies ut in nam massa rhoncus. Eget eu massa nisi quis viverra dapibus aliquam. Id ridiculus lorem ut amet dis orci tellus etiam aenean pellentesque.
Maecenas tempus aenean nulla viverra neque vel nec cras justo sapien condimentum ut varius. Blandit sem etiam vel nullam vulputate sociis amet varius dolor. Vitae a ut. Etiam rhoncus ante sit. Nisi nullam donec dui eu phasellus a elementum elit faucibus nec. Eros eu pulvinar pede luctus sit aenean lorem.