FLYG, KÄNSLOR & FASTIGHETER

Vi ser äntligen en utplaning av den negativa trenden som många längtat efter. Förra våren har, som bekant, varit väldigt besvärlig för byggherrar och privatpersoner som köpt och sålt och det kommer att ta tid innan känslor och psykologin i branschen kommer i balans igen.  Det finns efterfrågan men också aber och käppar i hjulen i form av banker som är långsamma med lånelöften och har höga krav.

Känslor kan i sammanhanget verka som ett väldigt mjukt ämne men de är helt avgörande i köp av nyproduktion. Köparen investerar i något som inte är färdigt – en abstraktion. Dina kunder köper en dröm och investerar i oro med i många fall sitt livs besparingar. Hur möter vi köparens känslor i form av oro och osäkerhet?

Vi som byggherrar ska serva drömmen och bekräfta oron. Det gör vi genom att ge rätt förutsättningar hela vägen i köpprocessen, dvs att känna till köparnas angelägenheter och att veta hur vi ska hantera dom. De flesta känslor har ett namn, men hur vet man hur en känsla ska kännas? Många är ovana vid att tolka sina känslor och kanske identifierar man bara två lägen: ”Det är bra”, eller ”Det är inte bra”. Vi måste hjälpa våra köpare med att ge känslorna ett namn så att vi kan bemöta dem och tillhandahålla verktyg att hantera det som händer inombords för att förmedla trygghet i sin bostadsaffär.

Så här tänker jag:
Vid ett tillfälle befann jag mig på en flygplats och väntade på en avgång som försenades en liten bit i taget. Min irritation var tilltagande och jag målade upp ett scenario i mitt inre som inkluderade avbokade hotellreservationer, inställda möten och utebliven ersättning. Mina tankar skingrades redan efter 20 minuter då en talesperson dök upp, bjöd på kaffe och berättade att en medarbetare satt fast i trafiken – den mänskliga faktorn. Inga konkurser. Inga onda makter och konspirationer. Vi förstod att vi skulle kunna lätta från marken inom rimlig tid och, framför allt, att vi skulle få löpande information om situationen. Vår oro var uppmärksammad, bekräftad och bemött. Svårare än så är det egentligen inte. Våra kunder är precis som vi och hyser samma känslor. Så länge vi levererar kommer våra kunder att göra det också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Du gillar kanske också